/ backstage

“De dialogen en ontmoetingen die kunstenaar Karina Beumer in gang zet zijn als meerstemmige, surrealistische gedichten, uitgevoerd als tekening, publicatie of video. Veelal zonder dat haar protagonisten het doorhebben worden zij een onderdeel van het werkproces, en ook de werken zelf worden protagonist; altijd op zoek naar een nieuwe bestaansvorm. Beumer geeft de aanzet tot dialoog, speelt de rol van verslaggever en vormgever tegelijk, en zoekt in de ander een poëtische miscommunicatie of vertaling. Uitkomsten van die zoektocht vormen samen een multimediaal dagboek van intermenselijkheid, waarbij ook de toeschouwer als toevallige passant het risico loopt geciteerd te worden.”
– tekst: Brenda Tempelaar, november 2018

 

 

De film die er niet is
2019, HDV colour, stereo, 07’31”
spel: Nina Goedegebure, Milan Boele van Hensbroek, Tim van den Heuvel
camera: Lukas Heibges
geluid: Ilse van Loon
assistentie op de set: Michael
regie: Mari Sanders, Karina Beumer
montage: Karina Beumer
Productie: RAM Collectief
Met steun van het Amsterdamse Fonds van de Kunst

In 2016 sluit filmcollectief RAM zich op in een hutje in de Franse bergen om te kijken of ze een speelfilm kunnen maken uit improvisatie. Het verhaal ontwikkelt zich terwijl ze werken. Zodra de eerste scenes erop staan wordt het één groot vraagtekenen, ieder karakter gaat zijn eigen gang, het narratief strand en alle personages maken er een einde aan. Na twaalf pogingen tot het maken van een speelfilm nodigt het film-collectief Karina Beumer uit om een montage te maken van het oorspronkelijke materiaal. Ze geven haar Carte Blanche en Karina zet het verhaal naar haar eigen hand. Werkelijkheid en fictie wisselen elkaar af in deze montage. Wat hebben wij nu gezien? Wat is dit voor verhaal?

 

“Wat gebeurt er als je een collectief van makers opsluit in een hutje in de Franse bergen?”
2019, HDV colour, stereo, 16’42”
spel: Nina Goedegebure, Milan Boele van Hensbroek, Tim van den Heuvel, Ilse van Loon, Lukas Heibges, Mari Sanders
camera en geluid: Roel Neuraij
regie en montage: Karina Beumer
Productie: RAM Collectief
Met steun van het Amsterdamse Fonds van de Kunst

In 2016 sluit filmcollectief RAM zich op in een hutje in de Franse bergen om te kijken of ze een speelfilm kunnen maken uit improvisatie. Het verhaal ontwikkelt zich terwijl ze werken: Vlogger Mike (Milan Boele van Hensbroek) en zijn broer -met een niet aangeboren hersenbeschadiging- Jonas (Tim van den Heuvel) krijgen een ongeluk tijdens het filmen. Mike raakt bewusteloos en Jonas schreeuwt om hulp. Charlie (Nina Goedegebure) schiet te hulp en vangt beide broers op in het huis waar zij verblijft om het verlies van haar gestorven zusje te verwerken.
Zodra de eerste scenes erop staan wordt het één groot vraagtekenen, ieder karakter gaat zijn eigen gang, het narratief strand en alle personages maken er een einde aan. Na twaalf pogingen tot het maken van een speelfilm nodigt het film-collectief Karina Beumer uit om een montage te maken van het oorspronkelijke materiaal. Ze geven haar Carte Blanche en Karina zet het verhaal naar haar eigen hand. Werkelijkheid en fictie wisselen elkaar af in deze making off. Wat hebben wij nu gezien? Wat is dit voor verhaal? Hoe gaat het nu verder?


 

afbeelding book launch2

 

 

“In the spirit of Beumer’s practice, this project is a process of accumulation. Within the films, scripts are build up by being repeatedly enacted, continuously altered and constantly renegotiated. Tools of communication — translation, indication, instruction, and explanation — become stage directions and create entry points for improvisation, weaving reality throughout the scripts that somehow, perhaps through the act of framing itself as art, becomes a fiction of its own. And just as the film becomes an exhibition becomes a book, the status of the participants shifts along with the work too — elements fold onto each other as people unexpectedly find themselves at once an incidental bystander and a star of the film, somehow signing their autographs at its book launch.”
– Publication Studio Rotterdam, februari 2018

 

 

 

“Karina’s werk leest als een sputterende dialoog. Ze registreert, ordent, herschikt, … herschikt nog eens … en pakt uit met een desoriënterend maar fris, licht en humoristisch eindresultaat. Ergens in dat proces wordt de singuliere status van tekening, schilderij of video onttroond. De veelvoudige werkelijkheid wordt onttoverd doordat de gebruikte media zo in scene worden gezet dat ze als het ware tegen wil en dank met elkaar beginnen dialogeren. Op basis van haar mensenkennis en scherpe observaties ontregelt Karina de logica van fragmentarische omgangsvormen in een al even hortende beeldtaal. Zoals Van Ostaijen meer betekenis genereert door in het zinnetje “Wie is jij” een loopje te nemen met de grammatica, zo legt Karina iets van een menselijk tekort bloot door het onhandige, het onaangepaste uit te vergroten en de communicatie op speelse wijze te deconstrueren
– Dennis Van Mol, Wie is jij?, juni 2016

 

 

 

“Ze interviewde een eigen schilderij en liet toeschouwers een rol spelen tijdens een galerietentoonstelling. In Karina Beumer’s experimentele kunstpraktijk draait alles om ontregelen, omkeren en activeren. Traditionele conventies en verwachtingen met betrekking tot het kijken naar kunst worden op losse schroeven gezet, met als doel om de toeschouwer uit zijn comfort zone te halen. In haar zoektocht naar strategieën om in contact te komen met de toeschouwers van haar werk draait Beumer graag de rollen om, door zichzelf in de rol van toeschouwer te plaatsen en de toeschouwer te activeren, en deze te dwingen de rol van co-maker op zich te nemen. Deze benadering heeft geresulteerd in een aantal video’s met registraties van – meestal onaangekondigde – performances, waarbij Beumer vrijmoedig schakelt tussen film, theater, beeldende kunst, dans, muziek en literatuur en waarbij realiteit en fictie in elkaar lijken over te vloeien. Een performance vormt steeds de basis voor een video; een videoscreening de aanleiding voor een performance.” 
– Stijn Huijts, januari 2018

 

 

“Karina Beumer’s werk ontstaat vanuit het plezier van het kijken en alledaagse verwonderingen. Ze maakt schilderijen, grote tekeningen, ruimtelijke vormen en exploreert hoe langer hoe meer de mogelijkheden van performance als een participatief gegeven. Ze gelooft dat haar generatie de condities kan creëren waarin hele bijzondere dingen kunnen gebeuren wanneer diverse integere artistieke praktijken elkaar ontmoeten.”
– BAMART, 2014

 

 

“De confrontatie die Karina met mij aangaat is een wederzijds portret. Ik duid haar werk en tegelijkertijd houd ik mezelf daarmee een spiegel voor. In het overgrote deel van haar films zie ik mezelf worstelen met het surreële en het komische; ingrediënten waarvan ik graag denk dat ze in mijn werk als kunstenaar en criticus geen rol spelen. Maar heel soms zie ik mezelf onverschrokken in de camera kijken en vraag ik me af of ik die twee ingrediënten ten onrechte heb uitgeschakeld.”
— Brenda Tempelaar, januari 2017


How to tame the multi headed dragon in the palace of mirrors? (videostill)
2018, HDV colour, loop

special thanks to Liesje De Laet and Katinka de Jonge


The Saloon Within (videostill)
2018, HDV colour, 04’13”
song: Frederik Gruyaert


Toolland (videostill)
2018, HDV colour, 05’22”, loop

sound: Igor Kłaczyński



Handdoekhypnose (videostill)
2018, HDV colour, loop

sound: Katinka de Jonge



Badkamerscene (videostill)

2018, HDV colour, 00’58”
sound: Katinka de Jonge and Igor Kłaczyński

The Missing Scene
2018, HD video, stereo, 06’28”
sound: Igor Kłaczyński
music: Hard End Soft

 



Fingers (videostill)
2017, HDV colour, no sound, loop