/ selection

What you gonna do in the milkyway (anyway)?
2019, HDV colour stereo
music: Hard End Soft (Welmer Keesmaat, Edwin Deen, Karina Beumer)
special guest appearance: Eleanor Duffin, Garry Loughlin, Geeske de Boer-Visser
videohttps://vimeo.com/330467156 

 


Could it be a picture in my mind?
2019, HDV colour, stereo (loop)
Voice: Nina Goedegebure
video: https://vimeo.com/320522231
password: oehoehoehaha

 

 

 


The Open Call
(How to tame the multi headed dragon in the palace of mirrors?)
2018, HD video, colour, stereo, 11’57’’
video, montage and drawings: Karina Beumer
sound: Katinka de Jonge, Igor Kłaczyński, voice: Liesje De Laet
translation: Brenda Tempelaar
special thanks to: Pascal Gielen, Lara Garcia Diaz, Peter Lemmens, Jan Reimus

NL The Open Call (How to tame the multi-headed dragon in the palace of mirrors?) is een video-installatie waarin de toeschouwer wordt opgenomen in een mindfullness-sessie op een beeldscherm. De sessie wordt verschillende malen onderbroken door binnenkomende e-mails e-mails, die je oproepen om te reageren op deOpen Call (urgent). We drijven verder met badende apen, dansende tenen, een man die zijn ervaring deelt tijdens zijn jaar offline te leven, en het fenomeen zelfexploitatie (maar dan slaat de hydra toe af met haar lokroep (of hebben we dat zelf gedaan?)). (Zijn we al een computer geworden?) Tijdens de sessie worden we, samen met de Open Source-shells, ‘opgeladen’ door Toolland de verwarmingslamp.

ENG The Open Call (How to tame the multi-headed dragon in the palace of mirrors?) is a video installation in which the spectator is taken into a mindfulness session that is interrupted by various e-mails calling you to respond to the Open Call (urgent). We drift off with bathing monkeys, dancing toes, a man who shares his experience to live offline for a year, and the phenomenon self-exploitation (but then the hydra has already slayed us with its lure (or did we do that ourselves?) (Have we not already become a computer?)))? After each session we, together with the Open Source shells, are ‘charged’ by Toolland the heating lamp.
video: https://vimeo.com/272722141

 

 

 


How about a ghostwriter writing a deleted scene for an offscreen character?

2018, HDV colour, no sound, 10’04”
collaboration with Peter Lemmens

 

missing scene
The Missing Scene

2018, HD video, stereo, 06’28”
sound: Igor Kłaczyński
music: Hard End Soft
video: https://vimeo.com/251477153

 

 


Publiekswerking

2018, HDV colour, no sound, loop
video: https://vimeo.com/304099396

 

“De dialogen en ontmoetingen die kunstenaar Karina Beumer in gang zet zijn als meerstemmige, surrealistische gedichten, uitgevoerd als tekening, publicatie of video. Veelal zonder dat haar protagonisten het doorhebben worden zij een onderdeel van het werkproces, en ook de werken zelf worden protagonist; altijd op zoek naar een nieuwe bestaansvorm. Beumer geeft de aanzet tot dialoog, speelt de rol van verslaggever en vormgever tegelijk, en zoekt in de ander een poëtische miscommunicatie of vertaling. Uitkomsten van die zoektocht vormen samen een multimediaal dagboek van intermenselijkheid, waarbij ook de toeschouwer als toevallige passant het risico loopt geciteerd te worden.”
– tekst: Brenda Tempelaar, november 2018


 


Where do the characters go when the story ends?

2015 – 2018, filmnovel, 342 pages, 140㎜ × 240㎜ × 26㎜, ISBN: 9789492308160
Druk: Publication Studio Rotterdam
Vormgeving: Yin Yin Wong
Redactie en video en vorm: Karina Beumer
Schrijvers: Geoffrey de Beer, Erik Hagoort, Brenda Tempelaar, Winnie Claessens, Alexandra Crouwers, Valerie Van Roey, Céline Mathieu, Ingrid Verhoeven, Dennis Van Mol, Karl Ove Knausgård, Ruth Joos, Els, Simon Kentgens, Welmer Keesmaat, Edwin Deen, Stefan Wouters, Stefan van der Meer, Nico Dockx, Hans de Jonge, Lydia Debeer, Timo van Grinsven, Lise Lotte ten Voorde, Eleanor Duffin, Yin Yin Wong, Stijn Huijts, Puck Vonk
Prijs: dertig euro
(beelden: book launch, Prospects & Concepts, Art Rotterdam 2018) links: Voorwoord Schaduwspel Aftiteling
afbeelding book launch2

 

 

 

“In the spirit of Beumer’s practice, this project is a process of accumulation. Within the films, scripts are build up by being repeatedly enacted, continuously altered and constantly renegotiated. Tools of communication — translation, indication, instruction, and explanation — become stage directions and create entry points for improvisation, weaving reality throughout the scripts that somehow, perhaps through the act of framing itself as art, becomes a fiction of its own. And just as the film becomes an exhibition becomes a book, the status of the participants shifts along with the work too — elements fold onto each other as people unexpectedly find themselves at once an incidental bystander and a star of the film, somehow signing their autographs at its book launch.”
– Publication Studio Rotterdam, februari 2018

 

 

You shot your friend
Open For New Challenges

2016, HDV color stereo 30’13’’
with Geoffrey de Beer, Bart Vanderbiesen, Tiago Duarte, Erik Hagoort, Brenda Tempelaar, Winnie Claessens, Céline Mathieu, Mihnea Mircan, Alessandro Melis, Valerie Van Roey, Ingrid Verhoeven
video: https://vimeo.com/184992843

“Karina’s werk leest als een sputterende dialoog. Ze registreert, ordent, herschikt, … herschikt nog eens … en pakt uit met een desoriënterend maar fris, licht en humoristisch eindresultaat. Ergens in dat proces wordt de singuliere status van tekening, schilderij of video onttroond. De veelvoudige werkelijkheid wordt onttoverd doordat de gebruikte media zo in scene worden gezet dat ze als het ware tegen wil en dank met elkaar beginnen dialogeren. Op basis van haar mensenkennis en scherpe observaties ontregelt Karina de logica van fragmentarische omgangsvormen in een al even hortende beeldtaal. Zoals Van Ostaijen meer betekenis genereert door in het zinnetje “Wie is jij” een loopje te nemen met de grammatica, zo legt Karina iets van een menselijk tekort bloot door het onhandige, het onaangepaste uit te vergroten en de communicatie op speelse wijze te deconstrueren
– Dennis Van Mol, Wie is jij?, juni 2016


Was Het Maar Zo Makkelijk

2016, HDV color stereo | 22’37”
with: Karl Ove Knausgård, Ruth Joos, Els, Simon Kentgens, Welmer Keesmaat, Edwin Deen, Stefan Wouters, Stefan van der Meer, Nico Dockx
trailer: https://vimeo.com/168918434 


We Have To Think Of Something Else

2016, HDV color stereo 11’35”
with: Hans de Jonge, Lydia Debeer, Timo van Grinsven
video: https://vimeo.com/185440907 

 

“Ze interviewde een eigen schilderij en liet toeschouwers een rol spelen tijdens een galerietentoonstelling. In Karina Beumer’s experimentele kunstpraktijk draait alles om ontregelen, omkeren en activeren. Traditionele conventies en verwachtingen met betrekking tot het kijken naar kunst worden op losse schroeven gezet, met als doel om de toeschouwer uit zijn comfort zone te halen. In haar zoektocht naar strategieën om in contact te komen met de toeschouwers van haar werk draait Beumer graag de rollen om, door zichzelf in de rol van toeschouwer te plaatsen en de toeschouwer te activeren, en deze te dwingen de rol van co-maker op zich te nemen. Deze benadering heeft geresulteerd in een aantal video’s met registraties van – meestal onaangekondigde – performances, waarbij Beumer vrijmoedig schakelt tussen film, theater, beeldende kunst, dans, muziek en literatuur en waarbij realiteit en fictie in elkaar lijken over te vloeien. Een performance vormt steeds de basis voor een video; een videoscreening de aanleiding voor een performance.” 
– Stijn Huijts, januari 2018

 

 

 

 

 


Interview with Philip the Painting

2015, HDV colour, sound 01’21”
video: https://vimeo.com/149284628

 

 

 

johann
Johann about ceramics being the new video

2015, HDV colour, 04’18”
video: https://vimeo.com/150893049

 

“Karina Beumer’s werk ontstaat vanuit het plezier van het kijken en alledaagse verwonderingen. Ze maakt schilderijen, grote tekeningen, ruimtelijke vormen en exploreert hoe langer hoe meer de mogelijkheden van performance als een participatief gegeven. Ze gelooft dat haar generatie de condities kan creëren waarin hele bijzondere dingen kunnen gebeuren wanneer diverse integere artistieke praktijken elkaar ontmoeten.”
– BAMART, 2014

03
The painter and the knight

2014, video colour, sound, 00’32”
video: https://vimeo.com/85096392

 

 

 

“De confrontatie die Karina met mij aangaat is een wederzijds portret. Ik duid haar werk en tegelijkertijd houd ik mezelf daarmee een spiegel voor. In het overgrote deel van haar films zie ik mezelf worstelen met het surreële en het komische; ingrediënten waarvan ik graag denk dat ze in mijn werk als kunstenaar en criticus geen rol spelen. Maar heel soms zie ik mezelf onverschrokken in de camera kijken en vraag ik me af of ik die twee ingrediënten ten onrechte heb uitgeschakeld.”
— Brenda Tempelaar, januari 2017