/ bio

NL Karina Beumer houdt er een interactieve artistieke praktijk op na die in stand wordt gehouden door in dialoog te treden met – of geboeid te worden door – iets of iemand anders. Dit resulteert in video’s, installaties en publicaties die ontstaan uit tekeningen van observaties en onaangekondigde performances. Beumer zoekt naar een absurde en surreële relatie tussen het innerlijke (gedachten, miscommunicatie) en de fysieke wereld (taal, netwerken). In een droomachtig universum verbindt ze banale kwesties met persoonlijke fantasieën door gebruik te maken van strategieën van bestaande structuren zoals popsongs, blockbusters en live action rollenspellen.

ENG Karina Beumer’s interactive artistic practice is brought to life by being in conversation with — or captivated by — something or someone else. Beumer searches for an absurd and surreal relationship between the inside of the head (thoughts, miscommunication) and the physical world (language, networks). In a dream-like universe she connects banal issues with personal fantasies, using strategies from existing structures such as pop songs, blockbusters and live action role playing.

FR Karina Beumer a une pratique artistique interactive qui reste vivante par le biais de conversations avec — ou en étant captivée par — quelque chose ou quelqu’un. Cela se traduit par des vidéos, des installations et des publications qui émergent de dessins d’observations et de performances imprévues. Beumer recherche une relation absurde et surréaliste entre l’intérieur de la tête (pensées, communication défectueuse) et le monde physique (langage, réseaux). Dans un univers onirique, elle relie des questions banales à des fantasmes personnels en utilisant des stratégies de structures existantes telles que les chansons pop, les blockbusters et les jeux de rôles grandeur nature.

Karina Beumer was een 35 jarige beeldend kunstenaar. Ze is nu 21 en student filosofie. Ze is 60 en al tien jaar werkloos, daarvoor was ze meubel restaurator. Ze is theoloog, vader, directeur taalonderwijs-technologie, theatermaker, subsidieconsulent en ze is een computer ingenieur zonder papieren.

Haar interactieve artistieke praktijk wordt in stand gehouden door in gesprek te gaan met iets— of iemand anders. In een droomachtig universum verbindt ze banale fantasieën met existentiële vragen. In haar werk maakt ze gebruik van strategieën van bestaande structuren zoals popsongs, live action rollenspellen en het kapitalisme.

Karina woont en werkt vanuit Antwerpen. Ze is artistiek en zakelijk directeur bij productiehuis en uitgeverij Geen Pijn, waarmee ze haar boeken en films uitbrengt. Karina maakte verschillende boeken zoals het choose-your-own-adventure boek ‘Terms of Conditions’ (2021), ‘Dagboek van een vervanger’ (2022) en ‘De Vincent Show’ (2023). Een paar videowerken zijn ‘Open For New Challenges’ (2015), ’The Open Call’ (2018), ’Deep dark mountain thoughts’ (2020) en ‘AV 156-23’ (2024). 

Haar eerste film ‘(…)’, ging in 2023 in première in Visions Du Réel (Nyon, Zwitserland) en werd daarna vertoond op NPO 2Doc. In 2024 startte de samenwerking met Studio Ruba voor de productie van haar tweede film: ‘De originele Karina Beumer.’ In deze film zoekt Karina Beumer een vervanger voor zichzelf en plaatste een vacature voor de functie.

Haar werk werd vertoond in Visions Du Réel (Nyon, Zwitserland), Kumu Art Film Festival (Tallinn, Estland), 2Doc (VPRO, Nederland), 30___70 DOC FEST (Vittorio Veneto, Italië), Kunsthal Gent (Gent, België), Cinema Zuid, M HKA, De Singel, Middelheimmuseum, De Studio, Red Herring, Paris Texas, Base Alpha, Fred&Ferry, GalleryGallery, Video77, Tique, Zomerfabriek, Havenhuis, Kunsthal Extra City (Antwerpen, België), U-jazdowski Centre for Contemporary Art (Warschau, Polen), AER (Clermont-Ferrand, Frankrijk), Cabaret der Künstler, Zunfthaus Voltaire (Zürich, Zwitserland), SESC (São Paulo, Brazilië), Beaufort beyond borders (Oostende, België), C-Mine (Genk, België), Vincent van Gogh Huis (Zundert Nederland), iii, Het Nutshuis (Den Haag, Nederland), Witte Rook (Breda, Nederland), Kunstenhuis (Harelbeke, België), Tempel, Brakke Grond (Amsterdam, Nederland), Kunstpodium T, De Pont (Tilburg, Nederland), De Fabriek (Eindhoven, Nederland), Oonagh Young (Dublin, Ierland), Odapark (Venray, Nederland), Marres (Maastricht, Nederland), Het Wilde Weten (Rotterdam, Nederland). En haar werk zit in de collecties van EYE Film Museum (Amsterdam, Nederland), Beeld en Geluid (Hilversum, Nederland), Citycity (Bangkok, Thailand), Vossenbergbos (Sint-Katelijne-Waver, België), Woning Van Wassenhove, Museum Dhondt-Dhaenens (Sint-Martens-Latem, België), Gevangenisdorp Haren (Haren, België).