/ De Vincent Show

Het personage Vincent van Gogh heeft een prominente plek in de media. Vele acteurs en ook kunstenaars hebben een poging gedaan om in de huid van Van Gogh te kruipen of om zich als hem te verkleden. Dit verwondert en verontrust me op hetzelfde moment. In een poging hier vat op te krijgen ben ik als een printer aan het werk gegaan en maak ik tekeningen van momenten uit ‘At Eternity’s Gate’, ‘Dreams’, ‘Van Gogh’, ‘Vincent en Theo’ en ‘Lust for Life’, maar ook van bijvoorbeeld Carmen Schabracq in haar werk ‘zelfportret met Vincent’s pijp’ of make-up tutorials waarin mensen zich als Van Gogh schminken. Door al deze mensen te tekenen zou je kunnen zeggen dat ik met hen doe wat zij met Vincent deden, of…dat ik een van de vele anderen ben die een beeldverhaal over ‘Het leven van’ aan het maken ben.


Toen Karina Beumer zestien jaar was, leefde zij in de veronderstelling dat ze een reïncarnatie was van Vincent van Gogh. Dat bleek later toch niet zo te zijn, hoewel het een gerede veronderstelling was. Tenslotte is ze niet de eerste, en zal ze ook zeker niet de laatste zijn die Vincent doet herleven. Verder is het hier rustig en heel bijzonder in De Moeren.

“De show gaat helemaal niet over Vincent zelf, maar over herhalen en imiteren. De Vincent Show laat de mensen zien die Vincent hebben gespeeld, die in zijn huid zijn gekropen, die iets van hem vonden, die hem wilden zijn. Irving Stone, de schrijver van het beroemde boek Lust for life over het leven van Vincent, is de bekendste daarom begint De Vincent Show met hem. Irving Stone wordt ook wel de uitvinder van de biografische roman genoemd. Een biografische roman gaat over een belangrijk figuur of ding, Vincent dus, en voegt vervolgens fictie toe aan de feiten. Volgens Wikipedia heeft Irving Stone zich zelfs gespecialiseerd in zweterige biografische fictie.

Dat vind ik dus mooi.
Dan vraag ik me af wat ik nu aan het lezen ben.
Dan denk ik aan de quote van Marlene Dumas ‘Vincent was not the star in Lust for Life’.

Dan denk ik aan de mensen die zich Vincent toe hebben geëigend, als acteur, als kunstenaar, als auteur. Wat gebeurt er als ik hen teken? Dat heb ik gedaan door al die Vincents te vereeuwigen zoals Willem DafoeCarmen SchabracqKirk DouglasJoey MonopolyTim RothRainer Fetting, en zo voorts. Wat als ik mijn egocentrisch besluit neem om in plaats van Vincent hen toe te eigenen, doe ik dan hetzelfde als zij met Vincent deden? Wat is dan imitatie? De filosoof Aesopus, die ik ook heb getekend – en mezelf ook als Aesopus –  beweert dat we de imitatie vieren en we het werkelijke ding dissen [sic]. Dat is dus wat we met Vincent doen.” De (Grote) Vincent Show door Karina Beumer, fragment uit de tekst van Esther van Rosmalen, Witte Rook